Wednesday, May 26, 2010

Inimese ja arvutivaheline suhtlus arenduses

Tarkvaratehnika on informaatika osa, mis tegeleb tarkvarasüsteemide arendamise haldamise ja tehniliste probleemidega.

Programmi kasutamine ning hooldus ei ole kuulu arendusetappi.

Nõuete nimekiri
Disainer ja klient proovivad ära tuua mis tulevases süsteemis olema peaks mitte kuidas see tehniliselt töötama peaks (mida uuritakse hiljem).

Interaktiivsed süsteemid ning tarkvara elutsükkel

Erinevalt arvutite algusajast 60ndatel ja 70ndatel, mil polnud praktilist konkurentsi ning peaeesmärk oli võimalused ja jõudlus, siis praegu on tarkvara disain ning interaktiivsus väga olulisel kohal. Interaktiivsus, nagu näiteks reaalajas renderdamine lisab tihti peale võimalusi, mida pole isegi plaanitud.

Arhitektuuriline disain
Esimeseks tegevuseks on süsteemi kõrgetasemeline lõhustamine komponentideks, mis tuuakse sisse juba eksisteerivast tarkvaraproduktist või arendatakse algusest peale
iseseisvana. Arhitektuuriline disain tegeleb sellise lõhustamisega.

Detailne disain
Nendele komponentidele, mis ei ole saadaval koheseks integreerimiseks peab disainer
tagama piisavalt detailse kirjelduse, nii et neid võib rakendada mõnes programmeerimiskeeles.
Detailne disain täiustab arhitektuurilise disaini komponentide kirjeldusi.

Koodi kirjutamine ja üksuste testimine
Pärast koodimist saab komponenti testida, et kontrollida, kas see töötab õigesti vastavalt
mõningatele kriteeriumitele, mida määrasime eelmistes tegevustes kindlaks.

Integratsioon ja testimine
Kontrollitakse süsteemide omavahelist ühilduvust. Samuti võib klient katsetada, kas põhimõtteliselt valmis olev süsteem on kooskõlas tema mõtetega. Missiooni-kriitiliste süsteemide puhul võib nõuda ka mõnda seaduslikku kontrolli (näiteks e-riigi süsteemidel).

Hooldus
Tarkvara hooldatakse senikaua kuni selle täielikku muutmist või kasutamise lõpetamist ei teha. Hooldus on põhimõtteliselt stabiilne vigade parandamine.

Hindamine ja kontrollimine
Hindamine - õige asja projekteerimine
Kontrollimine - asja õigesti projekteerimine

Haldus ja lepingulised probleemid
Halduses tuleb arvesse võtta süsteemi turustatavust, selle koolitusvajadusi, olemasolevat kvalifitseeritud töötajaskonda või siis võimalikke alltöövõtjaid.
Lepinguline kohustus on vajalik tarkvara arenduseks, aga sellel on ka negatiivseid
tähendusi disainimise protsessile.interaktiivse süsteemi disainimisprotsessis on väga raske eelnevalt kindlaks määrata, milliseid nõudeid süsteemis kehtestada, et suurendada selle kasutatavust.

Kasutatavuse kavandamine
Kasutatavuse kavandamine keskendub põhiliselt HCI'le (inimese ja arvuti vahelisele suhtlemisele), eriti nendele HCI'dele, millel on kõrge kasutatavus või kasutajasõbralikkus.

Kasutatavuse kavandamise probleeme
Kasutatavuse mõõdetavuse probleemiks on, et see toetub väga spetsiifilistele kasutaja tegevuste mõõtmistele teatud situatsioonides.
Kui disainer teab, millised situatsioonid tekivad ja milliseid tegevusi kavatsetakse teha, siis ta saab seada eesmärke.

Kokkuvõte
Kasutatavuse projekteerimine püüab luua eesmärgid, et oleks võimalik hinnata tarkvara seisu.
Lõplik programm, ei ole mitte alguses teada, vaid kujuneb välja projekteerimise käigus. Kogu projekteerimise protsess kusjuures on vaja kirja panna, et lõpus vaadata, kes siis ikkagi süsteemi ära rikkus (kaputt gemacht).

No comments:

Post a Comment

Followers